2011-09-20

Entreprenörens lilla gröna

I samband med Umeås hållbarhetsvecka (och lunchföreläsningen idag) släppte Uminova innovation och Bic Factory en liten guide: "Entreprenörens lilla gröna". Tanken är att ge konkreta verktyg samt inspiration till att jobba mer hållbart inom just sitt företag. Och riktigt kul var det såklart att finnas med som ett av de exempel som redan har den strävan, och det tillsammans med fantastiskt duktiga Gröna Tryck och RedQ.

I boken hittar du följande text:

"JohannaN är smyckesmärket som förenar bra design med starkt produktionsfokus. I ett tätt samarbete med två thailändska designers skapas spännande och handgjorda smycken i mässing, och allting tillverkas småskaligt i familjeföretag runtomkring Bangkok. Transparens och närhet mellan producent och slutkund är en del av affärsidén, precis som tanken om att design och produktionsvillkor alltid hänger ihop. 

Social hållbarhet kräver långsiktighet och kontinuerligt arbete samt en vetskap om att det inte finns några lätta lösningar. 

3 tips:
Trovärdighet
Utgå från din egen etik och moral och följ din magkänsla, det skapar trovärdighet och det är något de flesta kunder uppskattar. Allting kommer inte att vara perfekt hållbahetsmässigt, men kommunicera det då till kunden. Berätta om de delar av företaget du är stolt över samt de delar du också vill förbättra. Det är själva strävan som jag tycker ger trovärdighet inte berättelserna om att allt är frid och fröjd. Verkligheten är komplex och så även ditt företag. Berätta det! 

Samarbeta
Hitta andra företag som har samma hållbarhetsfokus och utbyt erfarenheter. Att hitta andra med samma värderingar är fantastiskt och genom att stötta och peppa varandra orkar man så mycket mer!

Strunta i omvärlden
När jag startade mitt företag var jag övertygad om att kunderna var lika intresserade av produktionsvillkoren som jag var, och att då inse att de flesta mest intresserade sig för  form och pris gjorde mig riktigt nedslagen. Och det är då det är lätt att anpassa sig till marknaden och överge de ursprungliga värderingarna. Jag valde istället, med pepp från andra företag i min närhet (se tips två), att göra tvärtom: min vision är att kundens krav i längden anpassar sig till vad mitt företag erbjuder. Varje företag har makt att intressera och informera om vad de tycker är viktigt vid valet av produkt, och jag hoppas att mina kunder alla kommer att tycka att transparens kring hållbarhetsfrågor är en självklarhet och förhoppningsvis börjar kräva det även från andra företag i framtiden. Och i sådana fall har jag nått ett av mina mål! 

Lycka till med din strävan!
Johanna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar